A jövő évi önkormányzati választások szellemében az elmúlt bő egy hónapban szinte minden hétre jutott egy-egy nagyobb projektbejelentés, ennek megfelelően azt is bejelentették, hogy elkezdődött az Orczy tér felújításának tervezése, valamint hogy a kivitelezés várhatóan jövő ősszel indul.
A Főpolgármesteri Hivatal csütörtöki közleménye alapján az Orczy-negyed rehabilitációjának részeként 2019 tavaszáig megújul a tér, a villamospálya a Népszínház utca Dobozi utcai csomópontjától a Fiumei úton az Orczy téri csomópontig, és akadálymentesítik a Magdolna utcai és az Orczy téri villamosmegállóhelyeket is. Ezután a Fővárosi és a Józsefvárosi Önkormányzat közös beruházásában megújul a Magdolna és a Dobozi utca is. Bár Budapest Főváros Önkormányzata elvben kiemelt hangsúlyt fektet közterületeinek felújítására, amelyben a kerületünk is partner, az Orczy-negyed Program és abban foglalva az Orczy tér megújítására irányuló tervek sem igazán tiszták még.
A városfejlesztés kritikus pontja mindig az, hogy az újonnan kialakított illetve felújított területek mennyire illeszkednek a város meglévő rendszereihez, illetve hogy új formájukban képesek-e kiszolgálni a területen élők és dolgozók sokkal kevésbé rugalmas igényeit. Az Orczy tér környékén természetesen időszerű a fejlesztés, a villamospálya műszaki állapota kiábrándító, a zöldfelületek elhanyagoltak, a környék infrastruktúrája műszaki tartalmában és szolgáltatáskínálatában sem felel meg a XXI. század követelményeinek, ráadásul mint minden "magára maradt" közterület, idővel a szokásjog kiszolgáltatottjává válik.
A fejlesztés első ütemeként ennek megfelelően megújul a rendkívül rossz műszaki állapotú villamospálya a Népszínház utca Dobozi utcai csomópontjától a Fiumei úton az Orczy téri csomópontig (a munkálatok jelenleg is zajlanak, 2019 tavaszára várható a befejezés), és akadálymentessé teszik a Magdolna utcai és az Orczy téri villamos megállóhelyeket. Ezt követően a Magdolna és a Dobozi utca felújítása következik a Főváros és a Józsefvárosi Önkormányzat közös beruházásának részeként.
A projekt sarokpontja pont ennek a két utcának a fejlesztése. Az ugyanis a főváros elmúlt bő másfél évtizedének városrehabilitációs gyengesége, ahogy ezeket az felújításokat általában intézni szokták. Kerületi lakosként természetesen nem utasítjuk el a közterületek, és azok között a józsefvárosi utcák felújítását és kulturáltabbá tételét, valamint támogatjuk a gyalogosbarát, illetve az autóforgalom csökkentését célzó fejlesztéseket is, ugyanakkor mint minden urbánus környezetben kiemelten fontosnak tartjuk a parkolás kérdését is, mely az eddigi minta alapján inkább megszüntetendő, mint megoldandó problémaként élt a fejekben.
Az, hogy valaki autót tart nem rossz, nem bűn, sok oka lehet, az pedig, hogy ezt szeretné az otthonához közel tartani alapvetően jogos igény. Budapesten ráadásul arányaiban nincs is sok autó, ezer lakosra vetítve a legtöbb nyugati nagyvárosnál kedvezőbb a helyzet, a városfejlesztési megmondóemberek között gyakran hivatkozott "autómentes" Berlinben például több személyautó jut ezer lakosra mint Budapesten. Ennek ellenére a magyar fővárosban a parkolófejlesztés jobbára az ad-hoc megoldásokról és a minőségi parkolófejlesztés hiányáról ismert, amiért rengeteget tesz nem csak maga a főváros, hanem a kerületi önkormányzatok is, akik inkább az elvben gyalogosbarát és jól mutató, prototípusukhoz, a Király utcához hasonló úgynevezett "forgalomcsillapított" utcákban hisznek.
Márpedig a Magdolna és a Dobozi utca esetében - melyek tipikus lepusztult józsefvárosi utcának számítanak - is fennáll a veszélye annak, hogy a látványos fejlesztés miatt kárt szenved az egyik fő funkció. Mivel a részletes terveket még nem mutatták be így ezek tartalmát nem is ismerhetjük, s csak remélni tudjuk azt, hogy a megszokottakkal ellentétben az utcák és a tér felújításkor számolnak a kieső parkolóhelyekkel, és azokat nem csak számszerűleg "pótolják" a kerület távolabb eső részein fizetőssé tett és ennek megfelelően kijelölt "új" parkolóhelyekkel.
Az előkészítésére vonatkozó tervezői szerződést november elején írták alá, a tér felújításának kivitelezése pedig előreláthatóan 2019 őszén indul. A fejlesztés céljai között egy megfelelő városi közlekedési csomópont létesítése, a kerékpáros és gyalogos közlekedési feltételek javítása, több zöldfelületek, és rendezett parkolási felületek szerepelnek, valamint felszámolják a Baross utca használaton kívüli vágánymaradványait is (a beruházás tervezett határa a Baross utcában a Kálvária térig, az Orczy úton a Kőris utcáig, a Fiumei úton pedig a Salgótarjáni utcáig tart). Reméljük a legjobbakat...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.